måndag 28 juni 2010

Sånt händer inte så ofta längre...

När man skaffar barn förändras saker och ting på sitt eget naturliga sätt. Man springer inte ner dörrarna på krogen längre, reser inte iväg på några längre resor och blir inte heller lika flitig på att träffa kompisarna i samma utsträckning som förr. Livet slår in på en annan stig i livet och man kanske prioriterar annorlunda mer eller mindre medvetet.
Att hitta på något bara "tjejerna" händer nån gång om året efter noga planering så att det ska passa med barnvakter hit och dit.
Men nu ska vi slå till. Jag har en gammal kompis som på onsdag ska följa med mig till tatueraren, jag ska slå till på en ny gaddning och hon ska följa med.

Vi gick i skolan ihop under högstadiet men vi var inte direkt kompisar under skoltiden. Vi hade gemensamma vänner så vi hade umgåtts vid tillfällen men vi var väl inte direkt kompisar. När vi sen hade tagit studenten så hamnade vi på samma sommarjobb i samma "ärtfabrik" och på samma arbetsuppgift och det var där det började. Vi fann varandra och hade skitkul ihop under de många och långa arbetspassen i fabriken. Vi hade truckrace, tävlade i vem som var snabbast att försluta de stora säckarna med ärtor och la en och annan näve med frysta ärtor innanför tröjorna på varandra och andra. Eftersom det var säsongsbetonat jobb så fick vi jobba långa veckor. Vi gjorde mellan 50 och 70 timmar i veckan beroende på vilket skift vi gick så det var helt klart guld att fördriva dessa timmar ihop med någon som man hade så roligt ihop med. Vi fortsatte att jobba timmar under lågsäsongen och fulltid under sommarsäsongerna i 4 år. Det femte året var jag kvar själv då min kompis hade fått ett annat jobb. Efter fem år bland ärtorna var jag klar med min utbildning och sen dess har jag aldrig satt min fot i fabriken igen men jag har kvar min vän.

Efter ett par år fick vi båda barn med ett halvårs mellanrum. Perfekt! Nu hade vi ett halvårs mammaledigt ihop och vi träffades regelbundet och fikade, pratade och fördrev tiden tillsammans.
När vi sen båda började jobba igen så finns inte tiden till att träffas lika ofta på samma sätt men när vi väl gör det så har vi väldigt roligt.
På onsdag har vi tagit "mammaledigt" igen men den här gången tar vi ledigt från att vara mammor för en dag. Efter besöket hos tatueraren så får vi se vart vi hamnar. Är det fint väder är det mycket möjligt att någon västkust-småstad får besök av några schyssta pinglor!

2 kommentarer:

  1. HAHA kommer er håg er två tokar "bak frys"

    SvaraRadera
  2. Japp, tokiga var vi och tokiga är vi fortfarande! Det var lite roligt i ärtfabriken på den tiden!

    SvaraRadera