lördag 19 juni 2010

Bröllopstider....

Det kan väl inte ha ungått någon att det är en viss bröllopsdag idag. Kungligt, stort och överpampigt!
Inte utan att detta diskuterades på rasten på den kvinnliga arbetsplatsen härom dagen. Just när det gäller bröllop och hur det ska vara, vilka som ska bjudas och hur man ska och inte ska göra så finns det så många åsikter. En del menar på att det ska vara kyrkligt med alla nära och kära släktingar och vänner på plats. Andra menar att festen ändå är det viktigaste och att vigseln bara är för de två som ska gifta sig.


När jag och maken slog till gjordes det lite hastigt och lustigt. Vi skulle döpa Lillan och tänkte att det är väl lika bra att slå till då när alla ändå är på plats. Jag har alltid tyckt att det där med att gifta sig helst skulle vara bara vi två och sen skulle det vara klart. Maken ville inte heller ha något stort bröllop men han ville ha sina föräldrar närvarande. Vi kompromissade lite och bestämde att bara bjuda släktingar till Lillans dop och sen ha själva bröllopet som en överraskning för gästerna. De enda som fick veta att vi även skulle gifta oss var våra föräldrar och våra syskon, de andra fick inget veta.
Det blev ett litet fint bröllop precis som vi ville ha det!
Eftersom inga utav våra vänner var bjudna så ställde vi till med bröllopsfest för dem vid ett senare tillfälle, vi kunde ju inte snuva dom på en bra fest! Och dom så även till att vi i efterhand fick var våran "straffrunda". En mycket rolig dag som var precis lagom förnedrande!

När man väljer att gifta sig i smyg så stöter man ibland på komentarer om att det är fusk och lite fegt. Jaha, det skiter väl jag i! Det var vi som skulle gifta oss och vi valde att göra det på det sättet som vi ville och vad alla andra tycker om det bryr jag mig inte om. Även om vi hade ett litet bröllop så är vi lika mycket gifta som de som väljer att ha ett stort pampigt och dyrt bröllop.
Vi har vänner som har gift sig i smyg, vänner som valt ett mindre bröllop och vänner som slagit till på det storslagna. Jag har glädjs åt alla deras val för de har gjort det på det sättet som de har velat göra och det är huvudsaken! Det finns bara ett rätt i bröllops sammanhang och det är att göra det på sitt sätt!

1 kommentar:

  1. Vilken fin blogg du har Maria, du skriver så himla bra!!!
    Och jag håller helt med dig angående bröllop,var och en gör det dom känner för vill man ha ett stort ochs svulstigt så visst ,men vill man ha mindre så är det lika ok, tycker jag!
    Med vänliga hälsningar din gamla kursare Anna

    SvaraRadera