söndag 19 september 2010

Jag överlevde valet!

Idag var det då äntligen dags för det här som surrat i media de senaste månaderna, det är valdagen!
För mig var det nu tredje gången som jag har fått rösta och givetvis gör jag det. Jag kan erkänna att jag inte är så jättepolitiskt intresserad och därmed heller inte speciellt insatt. I år har jag dock faktiskt försökt att sätta mig in i det hela lite mer. Jag har tittat på en del program på Tv, lyssnat på debatter och partiledarutfrågningar och när det nu var dags att gå till vallokalen för att slicka igen kuverten visste jag vad jag skulle rösta på.

Jag snörade på mig skorna, satte på mig jackan, satte Lillan i vagnen och gick ner till vår vallokal med röstkortet i högsta hugg.
Väl framme fanns det ingen som hotade mig eller ifrågasatte varför jag som ju är kvinna var där. Väl inne stod det ett stort bord med massor av valsedlar uppdukade. Alla partier fanns representerade och jag fick välja helt själv vilka valsedlar jag ville ha. Det fanns ingen som försökte hota eller muta mig till att välja just deras partis valsedeln. Namnen på valsedlarna är i övervägande del vanliga hederliga människor som är engagerade och brinner för sin politiska övertygelse. Inget av namnen figurerar högt uppsatt i den kriminella världen vad jag vet i alla fall.
Efter jag valt mina valsedlar fick jag tre vita kuvert av en kvinna och jag fick lugnt gå bakom en grön skärm och lägga sedlarna i sina kuvert. Jag lämnade sedan mina kuvert till kontrollanten som la dom i en stor låda, blev avprickad i röstlängden och sedan var det klart. När jag gick därifrån kunde jag göra det med samma lugn som jag kom dit. Det fanns ingen som försökte få mig att säga vad jag hade röstat på för att kunna skjuta mig om svaret på den frågan hade varit "fel". Jag behövde heller inte smyga mig ut med rädsla för att någon skulle upptäcka att jag varit där.
Nu är valet avslutat, vallokalen har sängt och det räknas röster för fullt. Jag har inte hört några rapporter om att någon vallokal har bombhotats eller att någon har försökt stjäla någon låda med röster. Jag har heller inte hört att någon vallokal har behövt uniformerade soldater utanför sina dörrar för att kunna garantera säkerheten för de som röstat.

Det värsta som hände mig under den här valrörelsen var att jag idag skar mig lite på läppen när jag slickade igen det ena kuvertet i vallokalen. Det värsta som hände en kvinna i Afghanistan under valet där var att hon blev skjuten för att hon uttalat sig om valet på ett "felaktigt" sätt.
Afghanistan valde igår, vi valde idag men det skiljer många hundra år på sättet som demokratin fungerar i de båda länderna.
Vi har det allt rätt bra i vårt avlånga land när man tänker efter.

5 kommentarer:

  1. Ta en titt på SD:s kandidater så lär du hitta en hel del med kriminellt förflutet.

    Självfallet är inte Sverige på något sätt jämförbart med Afghanistan och vi ska vara väldigt glada att vi har fria demokratiska val i det här landet. Därför tycker jag dock att man bör vara extra ledsen över att ett odemokratiskt parti som SD nu tagit sig in i riksdagen. Vi har alltså fått ett parti som gör skillnad på människors lika värde till följd av deras etnicitet som nu ska vara med och fatta politiska beslut i det här landet. Demokratin fungerar inte felfritt här heller.

    SvaraRadera
  2. Sverige är en demokratur. Du får ha en annan uppfattning än andra, men du får inte göra uttryck för den. Du får heller inte kristisera olika etniska grupper, trots att vi har yttrande o tryckfrihet. Jag är inte förvånad att SD fick så många röster i valet. Sverige är ett av de få länder i Europa som INTE har ett sådant parti i regering motsv. I Danmark styr dem. Det är precis så här det går när man försöker kväva någon oliktänkande till tystnad istället för att dibeattera och diskutera med dem.

    SvaraRadera
  3. sedan blev det fel i stavningen: det skall vara debattera och inget annat.

    SvaraRadera
  4. Det finns säkert personer med ett kriminellt förflutet både här och var om man ska titta noga men det jag menar är att det förhoppningsvis inte finns några kandidater som just i detta nu styr kriminella organisationer, hotar folk till att rösta till sin fördel, lever av att tvinga andra människor att arbeta för dem eller hotar med att ta livet av dem om de inte gör det.
    Jag har aldrig påstått att våran demokrati är perfekt jag vill bara öppna ögonen för att vi har det ganska bra jämfört med hur det ser ut i andra delar av världen.
    Huruvida SD ska sitta i riksdagen eller ej är en diskussion som hör hemma på något annat forum än min blogg tack!

    SvaraRadera
  5. All respekt Smilla, som sagt är jämförelser överflödiga och jag uppskattar att du understryker att vi har en demokrati att värna om, jag gör detsamma.
    Om Anonym vill diskutera vidare är det bara att höra av sig, Smilla har adressen :)

    SvaraRadera