måndag 17 maj 2010

Många goa kramar!

I helgen hade vi lite av en avskedsfest för maken där alla närmaste goaste vännerna var inbjudna. Det blev en mycket trevlig tillställning som varade långt in på småtimmarna. Maken fick lite presenter som kan vara mer eller mindra bra (lämpliga) att ha med sig ner till Afghanistan och jag fick ett enormt stöd från vännerna. Ni är så goa allihop och jag vet vart ni finns om jag behöver er. Tusen tack!

Nära, kära och vänner man möter är väldigt förstående och stöttande och listan på människor eller män som vill "ta hand om" mig har börjat bli ganska lång.
Häromdagen fick jag ett nytt namn på den listan men det här var av mer seriös art. Jag var med maken på hans vanliga arbetsplats och träffade där en av mina favoriter av hans kollegor. En man som är den varmaste människa jag någonsin träffat. Han är alltid väldigt vänlig och varm när jag möter honom och hans hjärta är verkligen av guld. Då de i sitt vardagliga arbete ständig får se det mörkaste av samhället, människors förfall, deras förmåga att skada sig själv och andra kan man tänka sig att man efter några år i det yrket skulle vara avdrubbad men inte han. Han verkar fortfarande efter många, många år i yrket ha kvar sin tro på människans förmåga till förändring och vilja att skaffa sig ett bättre liv. Att ha sett så mycket tråkigheter som människor gjort med och mot varnadra och ändå ha kvar sin empati och sympati för sina medmänniskor är stort.

Han tittade på mig med allvarlig blick och sa helt lugnt att var det något jag behövde någon gång så var det bara för mig att ringa honom. Lite skämtsamt sa jag att jag skulle ringa när jag behövde hjälp med disken och tvätten. Han tittade på mig igen med samma allvar i blicken och sa bara "gör det".
Jag vet att han verkligen menade vad han sa, många säger det men han menar det till 100% och det känns väldigt bra att veta!
Han har själv gjort ett par utlandsmissioner och vet hur det är för de anhöriga som blir kvar hemma så jag vet att han menade varenda ord han sa!
Deras yrke går i viss mån ut på att hjälpa människor som behöver det i situationer som är mindre trevliga. Skulle jag någon gång hamna i en sådan situation vill jag att det är han som kommer för att hjälpa, det skulle kännas otroligt tryggt!
För mig är han medmänskligheten personifierad och man vill bara krama honom!

4 kommentarer:

  1. Jag blir alltid lika rörd och berörd av dina inlägg. Jag är så tacksam över att få ta del av dina tankar. Mina egna tankar, som hela tiden snurrar runt, runt, blir bekrätade. Kram S-mor

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag vet vem du beskriver... den "gubben" går inte av för hackor. Tänk om fler kunde vara som honom..

    Fredric

    SvaraRadera
  3. Önskar både dig och din familj lycka till nu när det drar ihop sig till rotation. Åker själv om en knapp vecka så det börjar kännas lite "pirrigt"

    SvaraRadera
  4. S-mor: Ja, det finns många tankar men ändå ett stort lugn. Det kommer gå fint!

    Fredric: Ja, han är super! Vore fler som honom skulle världen se annorlunda ut!

    Foppa: Ett stort Lycka till även till dig och din eventuella familj! Ni ska göra ett hedervärt uppdrag och ni är behövda!

    SvaraRadera