måndag 8 mars 2010

Viktproblem eller problem viktigare än andra?

Att jobba med bara kvinnor leder till att vissa samtalsämnen flödar flitigare än andra. Så här års på den kvinnliga arbetsplatsen är ofta vikt ett ganska hett ämne. Många kämpar med att gå ner i vikt av olika anledningar. Några för att det är rent av ett hälsoproblem, andra för att de inte känner sig helt bekväma i sin kropp och andra för att se lite snyggare ut i bikinin när beach 2010 knackar på dörren.
I fikarummet pratas det om GI metoder, LCHF, rör dig mer ät mindre eller bara träna och ät som vanligt.
Om man som i mitt fall redan är väldigt smal får man istället höra "Du kan allt behöva lägga på dig lite, ta du en kaka till". Det är liksom helt okej att komentera min vikt eftersom jag till synes inte har några problem med den. Vilket förutsätter att man med problem menar att man väger för mycket.
Jag har problem med min vikt, jag väger för lite. Innan jag blev gravid med lillan hade jag under några år lyckats gå upp lite i vikt och kände att jag hade hittat en vikt som kändes rätt bra. Jag är ganska lång så för att kunna få lite kurvor på den annars ganska streckliknandekroppen så var jag nöjd med de kilon som lyckats fastna.
När så lillan till slut kommit ut så var hjärnan givetvis inställd på att det nu kunde bli svårt att bli av med de där kilona som lagts på ytterligare under hennes vistelse i min mage. Efter ca en vecka kom jag dock i mina vanliga jeans. Efter ytterligare nån vecka började de vanliga Jeansen sitta lösare än vanligt. Vågen visade mindre och mindre. Nu har den stannat av och visar nu alltid 5 kilo mindre än innan jag blev gravid. Jag vill och försöker verkligen få tillbaka dom där kilona men det går inte.
De som någon gång har ätit i mitt sällskap vet att jag inte direkt äter lite heller. Jag äter och äter men det fastnar bara inte. Visst, jag inser också att det kanske inte är lika illa som att ha svårt att gå ner i vikt men det betyder inte att jag tycker att det är allt igenom roligt. Jag mådde väldigt bra av mina 5 kilon så dom får gärna komma tillbaka!

Min kära arbetskollega som kom in att prata vikt med mig vid ett kort tillfälle idag, det här är absolut inte nåt riktat mot dig. Jag har inte tagit illa upp av något du sagt, det får du absolut inte tro. Du gav mig bara lite inspiration till det här inlägget. Tack för det!

1 kommentar:

  1. Oavsett hur man ser ut, så är det jobbigt när man inte trivs.
    Har du kollat så du inte har överproduktion i sköldkörteln? Tydligen är det vanligt åt båda håll..men vad vet jag

    SvaraRadera