onsdag 17 mars 2010

Perfektionist? javisst!

Ni alla där ute som känner mig undrar nog om ni har missat något nu. Skulle jag vara perfektionist? Nej, för det mesta är jag inte det men det finns ett ställe i mitt liv där total perfektionism råder och det är i stallet.
Kommer man hem till mig under någon veckodag så kan man lugnt säga att allt annat än perfektion råder. Det finns ofta disk på diskbänken, kläder och saker slängda där de inte ska vara och dammråttorna ligger och fräser i hörnen.
Tar man sig då istället en sväng ut i stallet så är det i stort sett alltid väldigt städat och fint. Allt har sin plats och det är sällan man hittar något där det inte ska vara. Sadlar, träns och hjälmar har prydliga hängare och krokar att hänga på. Grimmor, grimskaft och andra linor hänger prydligt ihoplindade på sina krokar. Täcken hänger på sina hängare eller ligger ihopvikta där de ska vara. Inga saker får ligga slängda på golvet eller på någon annan avlastningsyta. Var sak på sin plats hela tiden!


Alla ni som läser detta och nån gång har haft eller har ett stall och en häst förstår nog vad jag menar och förstår att det i stallet måste vara ordning och reda. Varför är det så himla noga då?
I min värld är ett prydligt och välstädat stall ett säkert stall för både människor och hästar. En grimma som ligger slängd på golvet kan en hov lätt fastna i varpå hästen kan bli skrämd och i och med det farlig för den människa som handterar densamma. En skottkärra som står med handtagen ut i gången kan fastna i en stigbygel eller ett hästben när hästen går förbi. De flesta olyckor som händer i stall och kring hästar hade kunnat förhindras om det inte slarvats med småsaker.
En annan aspekt av denna mani för mig är att jag trivs när det är ordning och reda. Stallet och hästen är min fristad, mitt andningshål, där kan jag bara vara mig själv och bara tänka på mig själv och hästen. I stallet är jag inte mamma, inte fru, inte arbetare. Jag är bara jag och jag vill ha ett snyggt och prydligt stall för då är det trevligt att gå in där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar