tisdag 27 april 2010

Jag var i Afghanistan förra veckan...

...men bara i fantasin såklart!
Då vi reser till alla barnens ursprungsländer passade jag givetvis på att se till att jag fick ta hand om den veckan som skulle handla om Afghansitan. Det blev ett utmärkt tillfälle att sätta sig in i landet ur ett perspektiv som inte bara skulle handla om kriget och Sveriges insats utan om landet i sig.
Det hela skulle presenteras i ett bildspel så det var bara att sätta sig ner vid datorn och googla bilder. Det var inte helt lätt att hitta bilder som inte visade kriget, soldater, skadade människor eller kvinnor i burka. Lite förtvivald över att inte hitta så mycket nämnde jag detta för maken. Han pratade med en av sina kollegor på gardet som vart iväg på en mission redan, vips fick jag några bilder av honom som jag kunde använda. Tack!!!



Efter att ha tittat på bilderna som bara visade landskap, människor och djur slogs man av hur vackert det faktiskt är. Höga berg där snön fortfarande ligger kvar och djupa grönskande dalar, i alla fall delar av året...
Bra, då fanns det bildmaterial som visade landskapet. Då var det dags att leta fram mer intressanta fakta. Vad odlas förutom opium och vad kan det finnas för spännande djur?
När man väl börjar gräva och tar på sig "positiv" glasögonen så hittar man faktiskt en hel del. Jag lärde mig en del bra saker om Afghanistan under förra veckan som nu känns rätt skönt att veta men det är tråkigt att ett sånt vackert land brottas med sådana stora bekymmer. Men kanske, kanske någon gång blir det bättre även där...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar