torsdag 15 april 2010

Även små koppar har öron!

Den senaste veckan har det pratats mycket om Afghanistan hemma hos oss. Vi har försökt förklara för lillan att det snart är dags för pappa att åka dit och att han kommer att vara borta länge. På något sätt har hon varit lite införstådd med att det kommer att hända någonting framöver länge. Hon har väl helt enkelt förstått det på allt vi har pratat om.

I onsdags åkte hennes faster ner till Afghanistan för att börja sin mission. När vi åkte hem på onsdagen så ringde vi henne för att säga hejdå. Hon satt då på flygplatsen och väntade på att få boarda planet. Lillan sa hej då och när vi lagt på försökte jag återigen förklara för henne att faster har åkt till Afghanistan och att hon kommer att vara borta länge. Lillan frågar lite om det och säger sen "faste K åka Assastan! Borta länge!"
Efter att vi pratat om att faster har åkt nämner jag även att pappa också kommer att åka till Afghanistan om några veckor. Vi har pratat om detta flera gånger tidigare och försöker förbereda henne så gott som möjligt inför att han ska vara borta. Jag har sagt att pappa också kommer att vara borta länge men att vi kommer att klara oss fint hon och jag. Varje gång som vi börjat prata om det så har hon velat byta samtalsämne och börjat prata om något annat men jag är helt övertygad om att hon förstår på sitt sätt.

Idag ringde faster. Hon hade kommit fram ordentligt och det var ca 35 grader varmt. Lillan fick säga hej till henne i telefonen och när vi lagt på sa hon "faste K ä Assastan!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar